Uncategorised

Program Operacyjny: Pomoc żywnościowa 2014-2020

Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 [POPŻ] współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym. Program został opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 223/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym.

POPŻ przyczyniać się będzie do ograniczania ubóstwa poprzez zwiększenie bezpieczeństwa żywnościowego osób najbardziej potrzebujących i realizację działań na rzecz włączenia społecznego.

Pomoc w ramach POPŻ kierowana jest do tych osób i rodzin, które z powodu niskich dochodów nie mogą zapewnić sobie/rodzinie odpowiednich produktów żywnościowych (posiłków) i dlatego też trafiać będzie do ograniczonej liczby osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji (określonej przesłankami z art. 7 ustawy o pomocy społecznej oraz poziomem dochodów odniesionych do procentowej wartości odpowiedniego kryterium dochodowego określonego w tej ustawie), stanowiąc systematyczne wsparcie. Pomoc udzielana będzie w postaci artykułów spożywczych lub posiłków, które będą przekazywane osobom najbardziej potrzebującym bezpłatnie.

Uwaga! Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe, wyższe kryteria dochodowe uprawniające do pomocy żywnościowej w ramach POPŻ

- 1 707,20 zł w przypadku osoby samotnie gospodarującej, czyli dochód nieprzekraczający 220% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej (tj. 776 zł);

-  1 320,00 zł w przypadku osoby w rodzinie, czyli dochód nieprzekraczający 220% kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z pomocy społecznej (tj. 600 zł)

Osoby potrzebujące otrzymują artykuły: warzywne i owocowe, skrobiowe, mleczne, mięsne, a także cukier i olej.

Aby otrzymać pomoc żywnościową należy zgłosić się do właściwego ze względu
na miejsce zamieszkania ośrodka pomocy społecznej (OPS) lub do organizacji partnerskiej wydającej żywność w celu zakwalifikowania do odbioru żywności.

Pomoc Żywnościowa w gminie Narew jest dystrybuowana przez Caritas Diecezji Drohiczyńskiej poprzez Parafialny Zespół Caritasu w Narwi. Skierowania wydaje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Narwi.

POPŻ 2014 2020

Program POPŻ 2019

CELEM PROGRAMU jest zapewnienie najuboższym mieszkańcom Polski pomocy żywnościowej oraz uczestnictwa w działaniach w ramach środków towarzyszących w okresie

 sierpień 2019 do czerwiec 2020,  a jej celami szczegółowymi są:

  1. organizacja i koordynacja sieci dystrybucji pomocy żywnościowej składającej się z  organizacji partnerskich lokalnych, zwanych dalej OPL, zgodnie z zasadami  PO PŻ,
  2. racjonalne zagospodarowanie artykułów spożywczych otrzymanych z OPO oraz z innych źródeł  na potrzeby udzielania pomocy żywnościowej osobom najbardziej potrzebującym,
  3. przekazanie artykułów spożywczych osobom zakwalifikowanym do otrzymania pomocy żywnościowej zgodnie z zasadami POPŻ,
  4. prowadzenie działań w ramach środków towarzyszących wśród osób najbardziej potrzebujących zakwalifikowanych do objęcia pomocą żywnościową, mających na celu włączenie społeczne.

Pomocą żywnościową w ramach w/w program mogą być objęte osoby i rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, które spełniają kryteria określone w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1508, z późn. zm.), a których dochód nie przekracza odpowiednio 200 % kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania z pomocy społecznej, tj. 1 402 PLN dla osoby samotnie gospodarującej i 1 056 PLN dla osoby w rodzinie.

Ośrodki Pomocy Społecznej będą wydawały osobom zainteresowanym skierowania do otrzymania pomocy żywnościowej lub przekazywać organizacjom listy osób zakwalifikowanych do pomocy z programu, pod warunkiem uzyskania zgody tych osób.

Załącznik nr 5 do wytycznych Ministerstwa stanowi wzór skierowania wraz z oświadczeniem o dochodach do otrzymania pomocy żywnościowej w ramach programu. Ośrodki Pomocy Społecznej będą wypełniały skierowanie tj. część 5A, natomiast osoba kwalifikowana do przyznania pomocy żywnościowej wypełnia załącznik 5 B wyłącznie, gdy jej aktualna sytuacja życiowa i dochodowa nie jest znana OPS-wi i Ośrodek nie dysponuje aktualnym wywiadem środowiskowym. Zestaw artykułów spożywczych na Podprogram 2019 określony jest dla jednego odbiorcy końcowego tj. dla osoby samotnie gospodarującej jak i dla osoby w rodzinie. Skierowanie można pobrać w siedzibie ośrodka.

UWAGA !

Skierowanie jest ważne tylko na czas trwania PODPROGRAMU 2019 , tj. od sierpnia 2019r. do czerwca 2020r. 

Zestaw na Podprogram 2019 obejmuje artykuły spożywcze w łącznej ilości ok 50,5 kg7, w tym:
1) Artykuły warzywne i owocowe
– groszek z marchewką 3,20 kg,
– fasola biała 3,20 kg,
– koncentrat pomidorowy 1,28 kg,
– buraczki wiórki 1,05 kg,
– powidła śliwkowe 1,80 kg,
– sok jabłkowy klarowany 4l
2) Artykuły skrobiowe:
–  makaron jajeczny 4,50 kg,
– makaron kukurydziany bezglutenowy 1,00 kg,
– ryż biały 3,00 kg,
– kasza gryczana 1,50 kg,
– herbatniki maślane 0,80 kg,
3) Artykuły mleczne:
– mleko UHT 7l
– ser podpuszczkowy dojrzewający 2,00 kg,
4) Artykuły mięsne:
– szynka drobiowa 2,70 kg,
– szynka wieprzowa mielona 1,80 kg,
– pasztet wieprzowy 0,48 kg,
– filet z makreli w oleju 1,53 kg,
5) Cukier – cukier biały 4 kg,
6) Tłuszcze – olej rzepakowy 4 1,
7) Dania gotowe – gołąbki w sosie pomidorowym 1,70 kg

Wszelkie informacje na temat Podprogram 2019 udziela Ośrodek Pomocy Społecznej w Narwi pod

 numerem tel. 85 681 67 52 lub 85 681 67 42

 

Informacja dot. Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020. Podprogram 2021 Plus

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Narwi w partnerstwie z Caritasem Parafialnym w Narwi realizuje ,,Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014 – 2020. Podprogram 2021 Plus”. Celem programu jest dotarcie z pomocą żywnościową do grup osób najbardziej potrzebujących.

Zapisy w ramach „Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020. Podprogram 2021 Plus" będą trwały od dnia 03.10.2022 do dnia 01.12.2022 roku.

Skierowania do paczek żywnościowych dostępne są w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Narwi ul. Mickiewicza 101,  17-210 Narew w godzinach pracy: tj. poniedziałek – piątek od 7:30 do 15:30.

Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu: 85 681 67 42,  85 681 67 52 lub 606 372 322.

Wsparcie dotyczy osób spełniających kryteria określone w art. 7 o pomocy społecznej oraz których dochód nie przekracza 220% kryterium dochodowego uprawniającego do skorzystania  z pomocy społecznej, tj. nie więcej niż:

- 1 707,20 złotych dla osoby samotnie gospodarującej,
- 1 320,00 złotych dla osoby w rodzinie.

Zestaw artykułów spożywczych w Podprogramie 2021 Plus obejmuje żywność w łącznej ilości ok. 10,2 kg, w tym:
Artykuły warzywne i owocowe:
1) powidła śliwkowe - 0,3 kg, 
2) makaron jajeczny świderki - 2 kg, 
3) mleko UHT 3 l, 
4) szynka wieprzowa mielona – 0,9 kg, 
5) cukier biały 2 kg,
6) olej rzepakowy 2 l.

Zakładany okres dystrybucji artykułów 02.2023 – 08.2023 r

POPŻ 2014-2020 Plus jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym - Podprogram 2021 Plus w zakresie dystrybucji dodatkowej żywności.

 

Podsumowanie działań

Wydawanie żywności w ramach programu POPŻ 2014-2020, Podprogram 2021.

We wrześniu 2022 roku odbyło się wydawanie żywności dla mieszkańców gminy Narew w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020, Podprogram 2021. Pomoc żywnościowa dystrybuowana jest przez Caritas Diecezji Drohiczyńskiej poprzez Parafialny Zespół Caritasu w Narwi. Pomocą w gminie Narew zostało objęte 251 osób, w tym 19 uchodźców przybyłych z Ukrainy. Przy wydawaniu żywności pomagali wolontariusze z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Narwi. Dzięki młodzieży, każdy odbiorca otrzymał przysługującą mu żywność oraz pomoc w załadowaniu produktów do toreb. W ramach podziękowań wolontariusze otrzymali dyplomy. Za udostępnienie sali w remizie strażackiej OSP Narew od Caritasu Diecezjalnego otrzymała dwa aparaty do mierzenia temperatury.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym osobom za współpracę i chęć niesienia pomocy osobom potrzebującym.

Pomoc w postaci paczek żywnościowych będzie kontynuowana w kolejnym podprogramie POPŻ Podprogram 2021 Plus na rok 2023.

W latach ubiegłych Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wraz z Parafialnym Zespołem Caritasu w Narwi pomocą żywnościową objął:

W ramach Podprogramu 2021 ze wsparcia żywnościowego  skorzystało  171 osób.

W ramach Podprogramu 2020 ze wsparcia żywnościowego  skorzystało  151 osób.

W ramach Podprogramu 2019 ze wsparcia żywnościowego  skorzystało  407 osób.

W ramach Podprogramu 2018 ze wsparcia żywnościowego  skorzystało 309 osób.

W ramach Podprogramu 2017 ze wsparcia żywnościowego  skorzystało  234 osób.

W ramach Podprogramu 2016 ze wsparcia żywnościowego  skorzystało  178 osób.

 

Projekt wykonany ramach Programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Zrealizowany w miejscu istniejącego boiska trawiastego przeznaczonego do likwidacji.

Boisko składa się z:

  • bieżni okrągłej,
  • bieżni prostej trójtorowej,
  • skoczni do skoku wzwyż wraz z infrastrukturą (materac na ruszcie z pokrowcem stojaki, poprzeczka),
  • skoczni do skoku w dal,
  • rzutni do pchnięcia kulą.

Cele przedsięwzięcia:

  • Podniesienie jakości i bezpieczeństwa realizacji zadań szkoły, wynikających z nauczania wychowania fizycznego oraz popularyzacji aktywnego stylu życia.
  • Poszerzenie oferty sportowo-rekreacyjnej dla dzieci i młodzieży poza salą gimnastyczną poprzez stworzenie warunków do uprawiania różnych dyscyplin sportowych.
  • Przedsięwzięcie przyczyni się do:
  • zagospodarowania czasu wolnego w ramach zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży,
  • wspomagania aktywności sportowej oraz integracji dzieci i młodzieży a przez to przeciwdziałania zjawiskom agresji oraz uzależnień.

 

Koszt całkowity inwestycji: 1 320 120,16 zł

 

DZIĘKUJEMY!

GALERIA ZDJĘĆ

 

 W dniu 19.10.2021 r. Gmina Narew uzyskała pozwolenie na użytkowanie budynku szatni piłkarskiej oraz zadaszonych trybun zlokalizowanych na działce nr geod. 1458/34 przy ul. Mickiewicza w miejscowości Narew.

  Kwota całości zadania wyniosła 619 369 zł.

Dofinansowanie ze środków finansowych Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego 526 149,99zł.

  Szczególne podziękowania należą się pracownikom Lokalnej Grupy Działania w Hajnówce za ukierunkowanie oraz doradztwo na etapie pisania wniosku oraz opracowania dokumentacji technicznej (zakres robót)

Są to:

- Pan Prezes LGD Eugeniusz Kowalski

- Pani Paulina Monach

- Pani Karolina Kraśko

   Jednocześnie serdecznie dziękujemy za wsparcie dotyczące realizacji inwestycji, zakup ławek dla rezerwowych piłkarzy oraz bieżące funkcjonowanie drużyny piłkarskiej Narwiańskiego Klubu Piłkarskiego „Iskra” następującym firmom :

PRONAR Narew

ARTPROJEKT Polska M. Mańko I. Rudnik Sp.j. Warszawa

MAKSBUD – Bielsk Podlaski

FARMPASZ – Makówka

NIKOT – Białystok

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku

 GALERIA ZDJĘĆ

Przedmiotowe ulice – ul. Piaski i ul. Kościelna prowadzą do terenów, na których opracowano plan przestrzennego zagospodarowania dla budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego oraz miejsc wypoczynku nad rzeką Narew.

Przebudowa ul. Kościelnej pozwoliła na bezpieczne dojście  i dojazd mieszkańców Narwi do Kościoła Rzymskokatolickiego oraz Gminnego Ośrodka Zdrowia.

Zostały przebudowane i oznakowane dwa skrzyżowania z drogą wojewódzką oraz trzy skrzyżowania dróg gminnych.

Realizacja projektu pozwoliła na poprawę stanu infrastruktury drogowej i chodnikowej oraz poprawę komfortu i bezpieczeństwa wszystkich użytkowników – zarówno pieszych jak i tych zmotoryzowanych.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

RZĄDOWEGO FUNDUSZU ROZWOJU DRÓG

 

DOFINANSOWANIE 332 431,86 zł

CAŁKOWITA WARTOŚĆ 780 725,00 zł

 

DZIĘKUJEMY!

GALERIA ZDJĘĆ

 

Przedmiotowa inwestycja dotyczyła wymiany 273 szt. istniejących opraw sodowych na LED wraz z     wymianą osprzętu.

Cel główny:

  • Poprawa jakości życia mieszkańców miejscowości Narew poprzez podniesienie jakości infrastruktury oświetlenia ulicznego w roku 2022 (w pierwszym pełnym roku po zakończeniu inwestycji).

Cele bezpośrednie:

  1. Zmniejszenie zużycia energii, dzięki wymianie (modernizacji) oświetlenia ulicznego w miejscowości Narew.
  2. Poprawa warunków oświetleniowych poprawi bezpieczeństwo na drogach zarówno pieszych, jak i kierowców, a całościowa inwestycja wzmocni atrakcyjność wizerunkową miejscowości Narew.
  3. Ograniczenie emisji zanieczyszczeń, szczególnie szkodliwych dla jakości życia ludzi.

Zużycie energii na oświetlenie uliczne w miejscowości Narew obecnie wynosi 93 612 kWh. Zużycie energii po realizacji projektu wynosić będzie 39653 kWh, zatem szacowana roczna oszczędność zużycia energii wynosić będzie 53 958kWh (spadek o 58%).

Grupą docelową projektu są wszyscy mieszkańcy gminy Narew, w tym głównie zamieszkujący miejscowość Narew.

Przedmiotowy projekt jest zgodny z Lokalną Strategią Rozwoju Lokalnej Grupy Działania „Puszcza Białowieska”.

Koszty kwalifikowane projektu: 267 031,00 zł

Dofinansowanie 85%: 226 976,35 zł.

Wkład własny: 40 054,65 zł

DSC 1037

  

Projekt zakładał rozbudowę i modernizację istniejącego PSZOK w miejscowości Narew.  

Modernizacja polegała na zbudowaniu hali o konstrukcji stalowej o wymiarach 35m x 10m z posadzką betonową do magazynowania odpadów, budowie ogrodzenia, zakupie wózka paletowego z wagą oraz kontenerów i pojemników na odpady komunalne.

Głównym celem projektu było zwiększenie udziału odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny na terenie gminy Narew od 2021 roku (pierwszy pełny rok po zakończeniu realizacji inwestycji).

Cele szczegółowe przedsięwzięcia to:

1: Zapewnienie mieszkańcom gminy swobodnego dostępu do punktu zbierania odpadów

2: Polepszenie stanu ekologicznego terenów objętych zasięgiem działania projektu

3: Podniesienie standardu życia mieszkańców gminy

4: Wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców.

Zadaniem zmodernizowanego PSZOK stało się;

  • spełnienie standardów, norm oraz przepisów prawa krajowego i UE,
  • zwiększenie recyklingu i odzysku odpadów,
  • stworzenie możliwości nieodpłatnego pozbywania się problemowych odpadów,
  • poprawa czystości na obszarze gminy,
  • zapewnienie bezpieczeństwa środowiska (eliminacja „dzikich wysypisk” i nielegalnego spalania odpadów w domach).

Koszty kwalifikowane: 702 108,87 zł,

Dofinansowanie 80,00%: 561 687,09 zł

Wkład własny: 140 421,78 zł

DZIĘKUJEMY!

GALERIA ZDJĘĆ

 

          Inwestycja dotycząca gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy Narew w ramach  projektu pn. „Zaprojektuj i zbuduj” zwana dalej „Przebudową z rozbudową stacji uzdatniania wody z instalacją fotowoltaiczną w miejscowości  Łosinka”.

Wyżej wymieniona stacja uzdatniania wody w miejscowości Łosinka zabezpieczy dostawy wody pitnej dla 10 wsi zasilanych z tego ujęcia oraz dla 15 wsi zasilanych ze stacji uzdatniania wody w Narwi w przypadku awarii lub remontu urządzeń.

Zadanie w pełni zrealizowane.

 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

RZĄDOWEGO FUNDUSZU INWESTYCJI LOKALNYCH

DOFINANSOWANIE 745 476,00 zł

CAŁKOWITA WARTOŚĆ 2 049 700,00 zł

GALERIA ZDJĘĆ

 

       W 2021r. sporządzono dokumentację, której koszt wyniósł 6 000 zł. W 2022r. zadanie zrealizowano.

 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW

RZĄDOWEGO FUNDUSZU ROZWOJU DRÓG

 

DOFINANSOWANIE 92 779,12 zł

CAŁKOWITA WARTOŚĆ 115 973,90 zł

 

GALERIA ZDJĘĆ

 

            Dnia 8 sierpnia 2022r. został ogłoszony przetarg na „Naprawę drogi gminnej Odrynki – Supruny łączącej Gminę Narew z Gminą Michałowo”.

            Przedsięwzięcie dotyczyło dostarczenia 415 ton kruszywa łamanego oraz niwelację równiarką i zagęszczenie walcem w ramach naprawy wyżej wymienionej drogi gminnej.

            Przedmiot zamówienia został realizowany ze środków budżetu Województwa Podlaskiego na realizację zadań związanych ze zwalczaniem negatywnych skutków kryzysu w obszarze przygranicznym.

            22 sierpnia 2022r. wybrano najkorzystniejszą ofertę i wyłoniono wykonawcę – firmę PPHU „Tomex” Tomasz Danilewski, która już 31 sierpnia 2022r. zakończyła realizację zadania.

            Droga gminna na trasie Odrynki-Supruny została naprawiona

DSC 1089

DSC 1090

 

            Na początku września 2022r. wraz z początkiem nowego roku szkolnego do użytku oddane zostały: dziedziniec szkolny oraz plac zabaw przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Narwi.

            Inwestycja pt. „Remont placu szkolnego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Narwi” opiewała na kwotę ponad 113 tys. zł, natomiast przedsięwzięcie „Dostawa i montaż urządzeń na plac zabaw w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Narwi” około 130 tys. zł.  

            Dziedziniec szkolny zyskał równą nawierzchnię natomiast plac zabaw nowe zestawy:

  • zabawowy zawierający takie elementy jak 4 wieże z daszkiem, 2 pomosty, 2 zjeżdżalnie oraz rurę do zjazdów, barierki, rurę/tunel do przechodzenia, ściankę wspinaczkową, panel edukacyjny
  • sprawnościowy z rączkami do podciągania, kratkami z lin polipropylenowych, ścianką wspinaczkową , drabinkami i rurą do zjazdów
  • trampolinę ziemną
  • huśtawkę podwójną z siedziskami kubełkowmi
  • 4 bujaki sprężynowce z materiału odpornego na warunki atmosferyczne
  • 2 ławki

            „Siłownia pod chmurką” również została dofinansowana i rozbudowana. Wzbogacono ją o urządzenie typu wioślarz, dwustronne urządzenie do wyciągu górnego, urządzenie do wyciskania siedząc oraz ławkę poziomą z powierzchnią równoległą do podłoża i z  powierzchnią pod kątem podłoża.

            Władze Gminy Narew wraz z Dyrektorem i przedstawicielami Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Narwi wierzą, że oba te zamierzenia budowlane w znaczący sposób przyczynią się do zwiększenia jakości korzystania z przestrzeni wokół szkoły oraz zwiększenia bezpieczeństwa użytkowania zarówno dziedzińca szkolnego jak i placu zabaw

 GALERIA ZDJĘĆ

 

DZIELNICOWY

DZIELNICOWYM GMINY NAREW JEST

sierżant sztabowy Dawid Wierzbicki

DZIELNICOWY PRZYJMUJE INTERESANTÓW

W NARWIAŃSKIM OŚRODKU KULTURY POK. NR 9

WE WTORKI W GODZ. 10-12

TEL.KOM. 885 997 283

narew herb

pn. „Jak Fundusze Europejskie zmieniły moją okolicę?”

Przepisy prawa na podstawie, których przetwarzamy Państwa dane osobowe:
• Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 657 z późn. zm.)
• Art. 24 i art. 25 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018r., poz. 121 z późn. zm.)
• Art. 47 b Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne. (Dz. U. z 2017 r. poz. 2101 z pozn. zm.)
• Przepis szczególny: Rozdział VII KPA p.n. Skargi i wnioski oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 w spr. organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
• ustawa z dnia 6 marca 2018 roku o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i w Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (dzu z 2018 r p.647)
• ustawa z 19 listopada 1999 r. Prawo Przedsiębiorcy
• ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
• ROBOTY PUBLICZNE – ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy;
• ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
• Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym art. 67 ust. 1, art. 57 ust. 2.
• Warunki zabudowy i cele publiczne :ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.) oraz ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz. U. z 2017r. poz. 1073 ze zm.)
• Ewidencja wniosków o warunkach zabudowy ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz. U. z 2017r. poz. 1073 ze zm.).
• Zaświadczenia o przeznaczeniu terenu ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2017r. poz. 1257 ze zm.)
ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz. U. z 2017r. poz. 1073 ze zm.)
• Rejestr opłat planistycznych z tytułu wzrostu wartości nieruchomości. ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz. U. z 2017r. poz. 1073 ze zm.)
• Ordynacja Podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz.U. z 2018 poz. 800)
• Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2017 poz. 1785 z póź. zm.)
• Ustawa z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2017 poz. 1892)
• Ustawa z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym (Dz.U. z 2017 poz. 1821)
• Ustawa o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) art. 24 h.
• Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t. j. Dz. U. z 2017r. poz. 1464 z późn. zm.),
• ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności;
• Ustawa z 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz 754).
• Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 czerwca 2010 r. w spr. podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna (Dz. U. 2010 nr 98, poz. 634)
• Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w spr. szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych ARiMR (Dz.U. Z 2015 r. poz. 187 z poźn. zm.)
• Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r., poz. 108 t.j.).
• Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1778 t.j.).
• Rozdział VII KPA p.n. Skargi i wnioski oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 w spr. organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U., poz. 1123, z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. DZ. U. z 2018r., poz. 217 z późn. zm.)
• Ewidencja zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków – art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
• Art. 11a ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt, art. 11a ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 13.09.1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
• Art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
• Ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017r., poz. 1405 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz.U. z2005 r. poz. 1390), Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy par. 2.1 i par. 7.2.
• Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowu (t.j. Dz.u. Z 2016 r. poz. 487).
• Dotacje na zadania związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest: art. 400a ust. 1 pkt 8 oraz art. 403 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
Dotacje do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szczelnych zbiorników bezodpływowych: art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
• Dotacje na modernizacje istniejących studni: art. 403 ust. 4, ust. 5 i ust. 6 ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
• Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985r. ( Dz. U. z 2017 r. poz. 2222 j.t. z pózn. zm.) ; przepisy w sprawie wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych (Dz.U. poz.755, z późn. zm.)
• Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 25.08. 2004 w sprawie organizacji i sposobu ochrony zabytków, par. 7 (Dz.U. nr 312 z dnia 25.08.2004, poz. 2153).
• Ustawa o ochronie praw lokatorów
• Art. 1 pkt 22 ustawy z dnia 22.03.2018 o zmianie ustawy -Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Z 2018 r. poz.651).
• Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity, Dz.U. 2004, Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. 2017 t.j z dnia 2017.01.30, poz. 180)
• Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne ( Dz. U. 2018 t.j z dnia 2018.04.20, poz. 755).
• Art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. Z 2018 r. poz. 142).
• Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
• Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
• Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
• Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych,
• Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
• Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej,
• Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
• Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
• Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
• Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
• Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane,
• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych,
• Ustawa z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
• Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
• Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
• Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym,
• Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej,
• Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej,
• Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
• Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
oraz inne akty prawa powszechnie obowiązującego do których stosowania z mocy ustawy zobligowany jest Gmina Narew

Funkcję Inspektora Ochrony Danych w Urzędzie Gminy Narew pełni Pan Krystian Kraska e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

KLAUZULA INFORMACYJNA - przesłanka umowy

Na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parliament Europejskiego I Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych I w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), publ. Dz. Urz. UE L Nr 119, s. 1 informujemy, iż:

1) Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest  Gmina Narew reprezentowana przez Wójta (ul. Mickiewicza 101, 17-210 Narew, tel. (85) 6816016, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

2) W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych mogą Państwo kontaktować się
z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

3) Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy cywilnoprawnej.

4)Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji ww. celu
z uwzględnieniem okresów przechowywania określonych w przepisach odrębnych, w tym przepisów archiwalnych. 

5) Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. b) ww. rozporządzenia.

6) Państwa dane mogą zostać przekazane podmiotom zewnętrznym na podstawie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych a także podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.

7 Osoba, której dane dotyczą ma prawo do:

-dostępu do treści swoich danych oraz możliwości ich poprawiania, sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz do przenoszenia swoich danych.

- wniesienia skargi do organu nadzorczego w przypadku gdy przetwarzanie danych odbywa się
 z naruszeniem przepisów powyższego rozporządzenia tj. Prezesa Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa

Podanie danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy cywilnoprawnej. Osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania. Konsekwencją niepodania danych osobowych jest brak możliwości zawarcia umowy.

Ponadto informujemy, iż Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany lecz nie podlega Pan/Pani decyzjom, które się opierają wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, o czym stanowi art. 22 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

 

KLAUZULA INFORMACYJNA - przesłanka przepis prawa

Na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), publ. Dz. Urz. UE L Nr 119, s. 1 informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Narew reprezentowana przez Wójta (ul. Mickiewicza 101, 17-210 Narew, tel. (85) 6816016, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).
  2. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych mogą Państwo kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji obowiązków prawnych ciążących na Administratorze.
  4. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji ww. celu z uwzględnieniem okresów przechowywania określonych w przepisach odrębnych, w tym przepisów archiwalnych.
  5. Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. c) ww. Rozporządzenia.
  6. Państwa dane mogą zostać przekazane podmiotom zewnętrznym na podstawie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, a także podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.
  7. Osoba, której dane dotyczą ma prawo do:

 - dostępu do treści swoich danych oraz możliwości ich poprawiania, sprostowania, ograniczenia przetwarzania,

- wniesienia skargi do organu nadzorczego w przypadku gdy przetwarzanie danych odbywa się
 z naruszeniem przepisów powyższego rozporządzenia tj. Prezesa Ochrony Danych Osobowych,
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

Podanie przez Państwa danych osobowych jest obowiązkowe. Nieprzekazanie danych skutkować będzie brakiem realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3.

Ponadto informujemy, iż Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany lecz nie podlega Pan/Pani decyzjom, które się opierają wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, o czym stanowi art. 22 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

                                                                                             

Jakie uprawnienia posiada podmiot danych?

Osobom, których dane dotyczą, przysługują następujące prawa:
a) Prawo do sprostowania danych
Prawo to obejmuje uprawnienie do sprostowania i uzupełnienia danych osobowych. Administrator zobowiązany jest usuwać ewentualne niezgodności lub błędy przetwarzanych danych osobowych oraz uzupełniać je, jeśli są niekompletne.
b) Prawo do sprzeciwu wobec wykorzystania danych
Osoba, której dane dotyczą, może w każdym momencie sprzeciwić się przetwarzaniu danych osobowych, które odbywa się na podstawie uzasadnionego interesu Administratora albo przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (np. dla celów analitycznych lub statystycznych); sprzeciw w tym zakresie powinien zawierać uzasadnienie;
Jeżeli sprzeciw okaże się zasadny i nie będziemy mieli innej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych, usuniemy te dane, wobec wykorzystania których wniesiony został sprzeciw.
c) Prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”)
Osoba której dane dotyczą ma prawo do żądania usunięcia wszystkich lub niektórych danych osobowych jeżeli:
 osoba której dane dotyczą wycofała zgodę, w zakresie w jakim dane osobowe były przetwarzane w oparciu o zgodę;
 dane osobowe przestały być niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w których były przetwarzane;
 osoba której dane dotyczą wniosła sprzeciw wobec wykorzystywania i nie istnieją nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania,
 dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem.
 dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego, któremu podlega administrator;
 dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego.

d) Prawo do ograniczenia przetwarzania danych
Osoba, której dane dotyczą ma prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych w następujących przypadkach:
a) osoba, której dane dotyczą, kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych;
b) przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych osobowych, żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystywania;
c) administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
d) osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania – do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu osoby, której dane dotyczą.
Pamiętaj jednak, że jeżeli przetwarzanie zostało ograniczone, to jednak takie dane osobowe można przetwarzać, z wyjątkiem przechowywania, wyłącznie:
- za zgodą osoby, której dane dotyczą, lub w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, lub
- w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub
- z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii lub państwa członkowskiego.
e) Prawo dostępu do danych
Osoba, której dane dotyczą ma prawo uzyskać od nas potwierdzenie, czy przetwarzamy dane osobowe, a jeżeli ma to miejsce, ma prawo:
a) uzyskać dostęp do swoich danych osobowych;
b) uzyskać informacje o celach przetwarzania, kategoriach przetwarzanych danych osobowych, o odbiorcach lub kategoriach odbiorców tych danych, planowanym okresie przechowywania danych lub o kryteriach ustalania tego okresu, o prawach przysługujących na mocy RODO oraz o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego, o źródle tych danych, o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu oraz o zabezpieczeniach stosowanych w związku z przekazaniem tych danych poza Unię Europejską;
c) uzyskać kopię swoich danych osobowych.
f) Prawo do cofnięcia zgody
Jeśli dane przetwarzane są na podstawie wyrażonej zgody osoba której dane dotyczą, ma prawo ją wycofać w dowolnym momencie, co jednak nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed wycofaniem tej zgody.
g) Prawo do przenoszenia danych
Na tej podstawie – w zakresie, w jakim dane są przetwarzane w związku z zawartą umową lub wyrażoną zgodą – Administrator wydaje dane dostarczone przez osobę, której one dotyczą, w formacie pozwalającym na ich odczyt przez komputer. Możliwe jest także zażądanie przesłania tych danych innemu podmiotowi – jednak pod warunkiem, że istnieją w tym zakresie techniczne możliwości zarówno po stronie Administratora, jak również tego innego podmiotu.
h) Prawo do skargi
W przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Jak realizujemy uprawnienia podmiotów danych?

Aby zrealizować swoje uprawnienia opisane powyżej możesz złożyć do nas wniosek
a) za pomocą adresu e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. albo
b) osobiście w Urzędzie Gminie Narew.
c) poprzez skrzynkę epuap możecie Państwo przesłać wysyłając PISMO OGÓLNE skierowane do Urzędu Gminy NAREW.
d) tradycyjnie na dres Gminy Narew.

Przykładowy wniosek możesz pobrać TUTAJ

Ponadto udostępniamy w/w wniosek, w platformie EPUAP na stronie www.epuap.gov.pl – możecie je Państwo przesłać wysyłając PISMO OGÓLNE skierowane do Urzędu Gminy NAREW.

Administrator musi być pewny tożsamości osoby, która realizuje swoje uprawnienia z RODO. Dlatego Jeżeli Administrator nie będzie w stanie zidentyfikować osoby składającej wniosek w oparciu o dokonane zgłoszenie, zwróci się do wnioskodawcy o dodatkowe informacje.

Odpowiedź udzielana jest w formie pisemnej, chyba że wniosek został złożony drogą e-mailową lub zażądano w nim przekazania odpowiedzi w formie elektronicznej.

Jeżeli, w wykonaniu wymienionych powyżej uprawnień, podmiot danych występuje do Administratora z wnioskiem o realizację jednego albo kilu praw, spełniamy to żądanie albo odmawiamy jego spełnienia niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca po jego otrzymaniu.
Jeżeli jednak - z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań – nie będziemy mogli spełnić żądania w ciągu miesiąca, spełnimy je w ciągu kolejnych dwóch miesięcy informując uprzednio o zamierzonym przedłużeniu terminu i przyczynach takiego przedłużenia.

Prawo dostępu do danych o czym warto pamiętać?


W Gminie Narew przetwarzamy dane osobowe (szczególnie mieszkańców), na podstawie wielu różnych aktów prawnych. Dlatego w niektórych przypadkach, gdy podmiot danych będzie realizował prawo dostępu do danych osobowych albo kopii danych osobowych administrator wykonujący zadanie publiczne może wezwać osobę, której dane dotyczą, do udzielenia informacji pozwalających na wyszukanie tych danych.
W takim przypadku:
a) zawsze zapewniamy odpowiednie środki służące ochronie interesu lub podstawowych praw i wolności osoby, której dane dotyczą,
b) informujemy osobę, której dane dotyczą, na jej wniosek, bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku o podstawie niewykonania obowiązków, o których


Czy z prawa do bycia zapomnianym można korzystać w każdej sytuacji?


Pamiętaj, że pomimo żądania usunięcia danych osobowych, w związku z wniesieniem sprzeciwu lub wycofaniem zgody, nie zawsze to prawo może być zrealizowane.
Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane osobowe, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności. Prawo do bycia zapomnianym nie ma zastosowania, jeśli przetwarzanie jest niezbędne:
• do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji;
• do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
• z uwagi na: cele zdrowotne lub interes publiczny w dziedzinie zdrowia publicznego;
• do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, o ile prawdopodobne jest, że prawo, o którym mowa, uniemożliwi lub poważnie utrudni realizację celów takiego przetwarzania;
• do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

Jakie uprawnienia posiada podmiot danych?

Osobom, których dane dotyczą, przysługują następujące prawa:
a) Prawo do sprostowania danych
Prawo to obejmuje uprawnienie do sprostowania i uzupełnienia danych osobowych. Administrator zobowiązany jest usuwać ewentualne niezgodności lub błędy przetwarzanych danych osobowych oraz uzupełniać je, jeśli są niekompletne.
b) Prawo do sprzeciwu wobec wykorzystania danych
Osoba, której dane dotyczą, może w każdym momencie sprzeciwić się przetwarzaniu danych osobowych, które odbywa się na podstawie uzasadnionego interesu Administratora albo przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi (np. dla celów analitycznych lub statystycznych); sprzeciw w tym zakresie powinien zawierać uzasadnienie;
Jeżeli sprzeciw okaże się zasadny i nie będziemy mieli innej podstawy prawnej do przetwarzania danych osobowych, usuniemy te dane, wobec wykorzystania których wniesiony został sprzeciw.
c) Prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”)
Osoba której dane dotyczą ma prawo do żądania usunięcia wszystkich lub niektórych danych osobowych jeżeli:
 osoba której dane dotyczą wycofała zgodę, w zakresie w jakim dane osobowe były przetwarzane w oparciu o zgodę;
 dane osobowe przestały być niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w których były przetwarzane;
 osoba której dane dotyczą wniosła sprzeciw wobec wykorzystywania i nie istnieją nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania,
 dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem.
 dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego, któremu podlega administrator;
 dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego.

d) Prawo do ograniczenia przetwarzania danych
Osoba, której dane dotyczą ma prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych w następujących przypadkach:
a) osoba, której dane dotyczą, kwestionuje prawidłowość danych osobowych – na okres pozwalający administratorowi sprawdzić prawidłowość tych danych;
b) przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych osobowych, żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystywania;
c) administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
d) osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania – do czasu stwierdzenia, czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstaw sprzeciwu osoby, której dane dotyczą.
Pamiętaj jednak, że jeżeli przetwarzanie zostało ograniczone, to jednak takie dane osobowe można przetwarzać, z wyjątkiem przechowywania, wyłącznie:
- za zgodą osoby, której dane dotyczą, lub w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, lub
- w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub
- z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii lub państwa członkowskiego.
e) Prawo dostępu do danych
Osoba, której dane dotyczą ma prawo uzyskać od nas potwierdzenie, czy przetwarzamy dane osobowe, a jeżeli ma to miejsce, ma prawo:
a) uzyskać dostęp do swoich danych osobowych;
b) uzyskać informacje o celach przetwarzania, kategoriach przetwarzanych danych osobowych, o odbiorcach lub kategoriach odbiorców tych danych, planowanym okresie przechowywania danych lub o kryteriach ustalania tego okresu, o prawach przysługujących na mocy RODO oraz o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego, o źródle tych danych, o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu oraz o zabezpieczeniach stosowanych w związku z przekazaniem tych danych poza Unię Europejską;
c) uzyskać kopię swoich danych osobowych.
f) Prawo do cofnięcia zgody
Jeśli dane przetwarzane są na podstawie wyrażonej zgody osoba której dane dotyczą, ma prawo ją wycofać w dowolnym momencie, co jednak nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed wycofaniem tej zgody.
g) Prawo do przenoszenia danych
Na tej podstawie – w zakresie, w jakim dane są przetwarzane w związku z zawartą umową lub wyrażoną zgodą – Administrator wydaje dane dostarczone przez osobę, której one dotyczą, w formacie pozwalającym na ich odczyt przez komputer. Możliwe jest także zażądanie przesłania tych danych innemu podmiotowi – jednak pod warunkiem, że istnieją w tym zakresie techniczne możliwości zarówno po stronie Administratora, jak również tego innego podmiotu.
h) Prawo do skargi
W przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Jak realizujemy uprawnienia podmiotów danych?

Aby zrealizować swoje uprawnienia opisane powyżej możesz złożyć do nas wniosek
a) za pomocą adresu e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. albo
b) osobiście w Urzędzie Gminie Narew.
c) poprzez skrzynkę epuap możecie Państwo przesłać wysyłając PISMO OGÓLNE skierowane do Urzędu Gminy NAREW.
d) tradycyjnie na dres Gminy Narew.

Przykładowy wniosek możesz pobrać TUTAJ

Ponadto udostępniamy w/w wniosek, w platformie EPUAP na stronie www.epuap.gov.pl – możecie je Państwo przesłać wysyłając PISMO OGÓLNE skierowane do Urzędu Gminy NAREW.

Administrator musi być pewny tożsamości osoby, która realizuje swoje uprawnienia z RODO. Dlatego Jeżeli Administrator nie będzie w stanie zidentyfikować osoby składającej wniosek w oparciu o dokonane zgłoszenie, zwróci się do wnioskodawcy o dodatkowe informacje.

Odpowiedź udzielana jest w formie pisemnej, chyba że wniosek został złożony drogą e-mailową lub zażądano w nim przekazania odpowiedzi w formie elektronicznej.

Jeżeli, w wykonaniu wymienionych powyżej uprawnień, podmiot danych występuje do Administratora z wnioskiem o realizację jednego albo kilu praw, spełniamy to żądanie albo odmawiamy jego spełnienia niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca po jego otrzymaniu.
Jeżeli jednak - z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań – nie będziemy mogli spełnić żądania w ciągu miesiąca, spełnimy je w ciągu kolejnych dwóch miesięcy informując uprzednio o zamierzonym przedłużeniu terminu i przyczynach takiego przedłużenia.

Prawo dostępu do danych o czym warto pamiętać?


W Gminie Narew przetwarzamy dane osobowe (szczególnie mieszkańców), na podstawie wielu różnych aktów prawnych. Dlatego w niektórych przypadkach, gdy podmiot danych będzie realizował prawo dostępu do danych osobowych albo kopii danych osobowych administrator wykonujący zadanie publiczne może wezwać osobę, której dane dotyczą, do udzielenia informacji pozwalających na wyszukanie tych danych.
W takim przypadku:
a) zawsze zapewniamy odpowiednie środki służące ochronie interesu lub podstawowych praw i wolności osoby, której dane dotyczą,
b) informujemy osobę, której dane dotyczą, na jej wniosek, bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku o podstawie niewykonania obowiązków, o których


Czy z prawa do bycia zapomnianym można korzystać w każdej sytuacji?


Pamiętaj, że pomimo żądania usunięcia danych osobowych, w związku z wniesieniem sprzeciwu lub wycofaniem zgody, nie zawsze to prawo może być zrealizowane.
Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane osobowe, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności. Prawo do bycia zapomnianym nie ma zastosowania, jeśli przetwarzanie jest niezbędne:
• do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji;
• do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
• z uwagi na: cele zdrowotne lub interes publiczny w dziedzinie zdrowia publicznego;
• do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, o ile prawdopodobne jest, że prawo, o którym mowa, uniemożliwi lub poważnie utrudni realizację celów takiego przetwarzania;
• do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.